معلم ابتدایی جزیره قشم

معلم ابتدایی جزیره قشم

معلم ابتدایی جزیره قشم

معلم ابتدایی جزیره قشم

ساختمان جشم

برای توضیح هر قسمت و یافتن اطلاع بیش تر به ادامه مطلب مراجعه کنید

قرنیه

قرنیه قسمت شفاف و شیشه مانند جلوی چشم میباشد که مقطعی از یک کره یا یک جسم بیضوی است واز ورای آن قسمت رنگی چشم یعنی عنبیه دیده می شود. اعمال جراحی لیزیک و یا لیزر برای تصحیح شماره عینک بروی این قسمت انجام می گیرد. با انجام این گونه اعمال جراحی، انحنای قرنیه تغییر و شماره چشم اصلاح می گردد.


                          


صلبیه

 

صلبیه قسمت سفیدی چشم است که درامتداد قرنیه می باشد و تا پشت چشم و تاعصب بینایی ادامه می یابد. این لایه و قرنیه تمام اجزای چشم را در خود جای می دهند.




عنبیه

عنبیه قسمت رنگی چشم است که در پشت قرنیه قرار می گیرد و به رنگ های مختلف مانندآبی، سبز، قهوه‏ای، عسلی وغیره می‏ باشد. بعلت شفافیت قرنیه، عنبیه از ورای آن بخوبی دیده می شود. خصوصیات و ساختمان عنبیه هر فرد مانند اثر انگشت منحصر به فرد می باشد به طوری که اخیرا" در سیستم های امنیتی پیشرفته از عنبیه بعنوان شناسایی افراد استفاده می کنند.

             

مردمک

مردمک در واقع سوراخ گردی است که در مرکزعنبیه چشم تعبیه شده است. مردمک همانند دیافراگم دوربین عکاسی، میزان نور ورودی به داخل چشم را کنترل می نماید، به طوری که روزها که نور محیط بیش تر است، مردمک کوچک تر و بالعکس شب ها بزرگ تر می‏ شود.



عدسی
عدسی در پشت مردمک واقع شده است و عمل تطابق و متمرکز کردن نور بر روی شبکیه را انجام می دهد. در هنگام مطالعه، عدسی با تغییر انحنای خود این امکان را ایجاد می نماید که بتوانیم اجسام نزدیک را بخوبی ببینیم . این قابلیت از سن 45-40 سالگی به بعد، کاهش می یابد و بنابراین پیر چشمی عارض می گردد، بدین معنا که برای دید نزدیک و مطالعه نیاز به عینک جداگانه خواهد بود.



زجاجیة

زجاجیه در واقع یک ماده ژله مانند شفافی است که محوطه پشت عدسی چشم را پر می‏کند. این ماده ژل مانند در سنین پایین تر قوام بیش تری دارد و با افزایش سن تغییراتی در این ژل به وقوع می‏ پیوندد که قوام آن را کاهش می دهد. همچنین در افرادی که نزدیک بین هستند بعلت اینکه محوطه پشتی چشم آنها بزرگتر از افراد دیگر می باشد، تغییرات در ژل زجاجیه سریع تر به وقوع می پیوندد. این تغییرات را افراد ممکن است بصورت اشکال متحرکی شبیه مو و یا بال مگس ( مگس ‏پران) در میدان بینایی خودشان ببینند. خصوصا در موقع نگاه به یک زمینه سفید و روشن این اشکال بیشتر جلب توجه می‏ کند.




بعلت چسبندگی طبیعی زجاجیه به اطراف شبکیه، در هنگام بوجود آمدن مگس پران جدید یا دیدن جرقه نورانی، چشم باید مورد معاینه دقیق قرار گیرد تا از عدم پارگی و سوراخ شدگی شبکیه مطمئن گردیم.

شبکیه

 
شبکیه پرده حساسه چشم می باشد که ته چشم را کاملا فرش نموده است. این پرده به مانند فیلم در دوربین عکاسی عمل می کند. در واقع قرنیه و عدسی چشم نقش متمرکز کردن تصویر اشیا را بر روی این پرده حساسه دارند و سپس این پرده، تصویر تشکیل شده را به امواج عصبی تبدیل کرده و از طریق عصب بینایی به مغز ارسال می نماید.

              

مرکز بینایی یا ماکولا ناحیه ای از مرکز شبکیه است که حدود ۵/۱ میلیمتر قطر دارد و بیش ترین میزان حد بینایی در این قسمت از شبکیه متمرکز میباشد. در صورت آسیب این ناحیه، بینایی می تواند تا بیش از ۹۰ درصد کاهش یابد. بیماری دژنرسانس ماکولا ( به زبان عامیانه پوسیدگی مرکز بینایی) که در بعضی از افراد در سنین بالا پیش می آید وسبب کاهش متوسط تا شدید بینایی می گردد، در این ناحیه اتفاق می افتد.

عصب بینایی

عصب چشم در واقع ادامه سلولهای حساسه شبکیه است که تا بخشهایی از مغزادامه می یابد و امواج بینایی را از شبکیه به مغز انتقال می‏ دهد.


            

منبع : وب سایت jawadhospital

نظرات 2 + ارسال نظر
ترانه های کودکان پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 09:47 ب.ظ http://tkoodakan.net

سلام از لطف شما سپاسگزارم.خیلی ممنون.اگر لطف کنید و این نشانی را:http://tkoodakan.net به جای نشانی قبلی قرار دهید می توانید در لینکدونی ما نشانی وبلاگتان را قرار دهید.موفق و سلامت باشید.

معلم جزیره یکشنبه 25 فروردین 1392 ساعت 05:27 ب.ظ http://elementary-school.blogsky.com/

ای خدای بزرگ


تویی که به کوه فرمان ایستادن داده ای و به رود فرمان رفتن ...


به پرندگان فرمان پرواز و به ستارگان فرمان درخشیدن داده ای .


به من نیز بیاموز ایستادن و رهایی را ...


پرواز و روشنایی را ...


تا شاخسار شکسته ام را جوانه های امید بشکفد ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد